2014. május 13., kedd

A Tiraboschi-triumvirátus

Az egyetem közelében van a városi könyvtár, ami mellett minden hétköznap reggel elballagok. Pofás, de nem különösebben szép épület, de legalább becsülettel elüt a környezetétől, hiszen ez az egyetlen létesítmény egy kilométeren belül, amelynek tisztán téglaburkolata van. Ha betűt látok, elolvasom, így minden hétköznap elolvasom legalább kétszer, hogy "Biblioteca Civica A.Tiraboschi - Comune di Bergamo".


Aztán feltűnt, hogy van egy elég puccos reneszánsz stílusú kávéház a belvárosban (kb 4-5 km-re a könyvtártól), melyet a Tiraboschi Cafe névre kereszteltek. Foglalkoztatni kezdett a gondolat, hogy ki lehetett annyira fontos és ismert, hogy könyvtárat és kávéházat is elneveztek róla, így megkérdeztem a könyvtárlátogató barátaimat az ügyben. Tekintettel arra, hogy néhány megvont vállnál nem kerültem közelebb a megoldáshoz, önállóan kellett megoldanom a problémát.
Három eredményt kaptam:
Luca Tiraboschi, bergamoi születésű 51 éves úriember, aki történetesen az Italia 1-2, valamint a Boing TV csatornák elnöke. Könnyen lehet, hogy övé a kávéház, de szerintem nem Róla nevezték el. :P
Antonio Tiraboschi (1838-1883), nyelvész történész. Alzano Lombardoban született, de Bergamoban érte a halál, miután összegyűjtött pár könyvet, összetapsolt egy elég nagy épületet ezeknek a könyveknek a felsővárosban. Aztán 1986-ban a város vezetése úgy döntött, kicsi a könyveknek ez a ház, így összedobtak egy nagyobbat az alsóvárosban, melyet tisztelettel Antonioról neveztek el. 
Girolamo Tiraboschi (1731-1794) is eséllyel pályázhatott volna a könyvtár névadója címre, hiszen itt született, és irodalmi kritikusként tevékenykedett, továbbá Ő volt az első, aki nekiállt foglalkozni az olasz irodalom történettel. Írt néhány könyvet, melyek egyike sem ajánlott éppen egy kellemes nyári estére borozgatás mellé, hiszen 4-6 kötetes gyűjteményekről van szó, de társszerzője egy 16 kötetes szösszenetnek is, mely tisztán az addig keletkezett olasz irodalmat dolgozza fel.
Hogy ennek a három személynek a névazonosságon kívül mi köze egymáshoz, arról nem szól a fáma. Gyanús, hogy talán egyazon családfához tartoznak megfelelő távolságban, de erre vonatkozóan nem találtam információt, igaz, a könyvtárban nem kutattam. ;)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése